de Pierre Hadot
„Să-ți iei zborul în fiecare zi! Chiar și pentru o
singură clipă, cu condiția ca acesta să fie intens. Un exercițiu spiritual în fiecare zi, singur sau în compania unui om
care, și el, vrea să devină mai bun. Exercițiile spirituale. Ieșirea din timp.
Să te forțezi să te dezbraci de propriile pasiuni, de vanități, de zgomotul
iritant din jurul numelui tău (care, din când în când, te irită asemenea unui
rău cronic). Să fugi de vorbele răuvoitoare. Să te dezbraci de milă și de ură.
Să iubești toți oamenii liberi. Să devii etern depășindu-te pe tine însuți.
Acest efort de transformare a propriului eu este necesar, această ambiție, justă.
Nenumărați sunt cei care se lasă absorbiți cu totul în politica militantă, în
pregătirea revoluției sociale. Rari, foarte rari, sunt cei ce, pentru a pregăti
revoluția, vor să devină demni de ea.”
Lăsând deoparte ultimele rânduri, acest text nu
pare, oare, a fi copia unuia de Marc Aureliu? Textul este scris de G. Friedmann
și este foarte posibil ca scriindu-l autorul să nu fi fost conștient de această
asemănare. Oricum, în restul cărții, căutând „să revină la surse”, el ajunge la
concluzia că nu există nicio tradiție (ebraică, creștină sau orientală) care să
fie compatibilă cu exigențele situației spirituale contemporane. Însă, în mod
curios, nu-și pune întrebări despre valoarea tradiției filosofice a
Antichității greco-romane, deși cele câteva rânduri pe care tocmai le-am citat
arată cât de mult tradiția antică continuă să trăiască în mod inconștient în el,
ca de altfel în fiecare dintre noi.
„Exerciții spirituale” – expresia derutează puțin
cititorul contemporan. Mai înainte de toate, nu prea mai este de bonton,
astăzi, să utilizezi cuvântul spiritual.
Însă, trebuie să ne resemnăm cu utilizarea acestui termen, deoarece celelalte
adjective sau calificative posibile: psihic,
moral, etic, intelectual, de gândire, de suflet nu acoperă toate aspectele realității pe care vrem să le
descriem. Evident, s-ar putea vorbi de exerciții de gândire, întrucât, în aceste
exerciții, gândirea se ia drept subiect, într-un anume sens, și caută să se
modifice pe ea însăși. Însă cuvântul gândire
nu indică într-o manieră suficient de clară faptul că imaginația și sensibilitatea
intervin într-o manieră foarte importantă în aceste exerciții. Pentru aceleași
motive, nu se poate să ne mulțumim cu exerciții
intelectuale, cu toate că aspectele intelectuale (definiție, diviziune,
raționament, lectură, studiu, amplificare retorică) joacă un rol important. Exerciții etice ar fi o expresie destul
de seducătoare, întrucât, după cum vom vedea, exercițiile în chestiune
contribuie în mod intens la terapia pasiunilor și se raportează la conduita în
viață. Totuși și acesta ar fi un punct de vedere prea limitat. De
fapt, aceste exerciții – cum întrezărim și în textul lui G. Friedmann –
corespund unei transformări a viziunii asupra lumii și unei metamorfoze a
personalității. Cuvântul spiritual ne
permite să înțelegem foarte bine că aceste exerciții sunt opera nu numai a
gândirii, ci a întregului psihic al unui individ și mai ales ne dezvăluie
adevăratele dimensiuni ale acestor exerciții: grație lor, individul se ridică
la nivelul vieții Spiritului obiectiv, adică se repoziționează din perspectiva
Întregului („devine etern depășindu-se pe sine însuși”).
Să acceptăm deci, dacă trebuie, această expresie
de exerciții spirituale, va zice
cititorul nostru. Să fie însă vorba de Exercitia
spiritualia ale lui Ignațiu de Loyola? Care este raportul dintre
meditațiile ignațiene și programul lui G. Friedmann: „ieșirea din timp... să
devii etern depășindu-te pe tine însuți”? Răspunsul nostru va fi, cât se poate
de simplu, că Exercitia spiritualia
nu sunt decât o versiune creștină a unei tradiții greco-romane, a cărei
amploare o vom vedea. Mai înainte de toate, noțiunea și termenul de exercitium spirituale sunt atestate, cu
mult înaintea lui Ignațiu de Loyola, în vechiul creștinism latin și ele
corespund practicii askesis din
creștinismul grec. Însă, la rândul ei, această askesis, ce trebuie bine înțeleasă, nu ca ascetism, ci ca
practicarea de exerciții spirituale, exista deja în tradiția filosofică din
Antichitate.
Sursa
articolului: Exerciții spirituale și filosofia antică de Pierre Hadot © Institutul
de Studii Augustiniene, 1993
Cartea a fost publicată în limba română la Editura Egumenița: https://egumenita.ro/c.php?id=1317
Traducerea
fragmentului de mai sus a fost realizată după textul original din limba franceză de ForumStoic. Toate
drepturile aparțin autorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu