sâmbătă, 22 august 2015

Vrei o minte de neînvins? Încearcă filosofia stoică

de Carrie Sheffield
 
Membrii unei mișcări cu cap de peste baltă (1) redau viața străvechii gândiri stoice asociind-o cu psihologia modernă pentru a întări capacitatea de resistență a minții. Ideile lor rețin o promisiune fascinantă pentru lumea afacerilor și guvernele care abordează probleme globale în lumea turbulentă de după recesiune. 

Săptămâna aceasta (2), liderii mișcării au sponsorizat ceea ce ei au numit „Săptămâna stoică”, pentru a arăta cum împărații și războinicii din epocile apuse pot să ne ofere principii eterne și convingătoare, principii pe care liderii de astăzi pot să le folosească pentru a rămâne calmi în agonia unor împrejurări potrivnice – sau în mijlocul unui succes amețitor. 

Condé Nast, directorul executiv al companiei Jonathan Newhouse, jură că filosofia stoică este esențială pentru echilibrul său interior în mijlocul unei industrii puternic axate pe aspectul exterior. Fostul primar al orașului Vancouver, Sam Sullivan, spunestoicismul i-a dat puterea să iasă din depresie, atunci când în urma unui accident de schi a devenit tetraplegic. Fostul președinte Bill Clinton (care se complăcea în anumite pasiuni, mai degrabă ne-stoice) a căutat, după unele relatări, înțelepciunea stoică pe tot parcursul președinției sale.

Gânditor proeminent din lumea afacerilor, Nassim Nicholas Taleb laudă filosofia stoică în cartea sa Antifragil: ce avem de câștigat de pe urma dezordinii, carte despre care, unul dintre organizatorii Săptămânii stoice, Donald Robertson spune că a împins mulți cititori curioși către stoicism. Robertson, terapeut de origine scoțiană și un entuziast al perioadei antice clasice, a organizat un seminar despre rezistența psihologică pentru managerii de la gigantul petrolier Shell, intitulat Cum să gândești ca un împărat roman”, inspirat din viața regelui-filosof stoic Marc Aureliu. Viața lui <Marc> Aureliu a întruchipat aceste cinci idealuri stoice esențiale:



Richard Harris în rolul împăratului roman Marc Aureliu din filmul  Gladiatorul”, un mare succes comercial al anului 2000

1. Recunoaște imediat ce este în afara controlului tău.

Un lider stoic își dă seama că numai gândurile și intențiile sale sunt cu adevărat în sfera sa de control; toate celelalte sunt până la urmă incontrolabile.

„Oricine se află într-o poziție de lider trebuie să se împace rapid cu paradoxul poziției sale și anume că liderii trebuie să exercite puterea dar că adesea foarte multe dintre cele ce se întâmplă sunt în afara controlului lor,” a declarat Robertson revistei Forbes. 

„Cum să acceptăm limitele puterii noastre fără să cădem în pasivitate?” Robertson spune că uneori oamenii confundă stoicismul cu supunerea și consideră că aceasta este „o neînțelegere superficială”. Adepții stoicismului antic aveau tendința să provină din familii bogate și cosmopolite. Mulți dintre ei au ajuns să conducă imperii sau consilierii unor mari lideri din comerț sau război.

„Poate cineva să-mi arate un singur personaj istoric stoic care a stat fără să facă nimic?” întreabă hâtru Robertson, a cărui carte, Stoicismul și arta fericirii: un ghid pentru studiu individual, este prevăzută să apară la începutul anului viitor (3). „Pur și simplu nu e în firea lor să fie genul de oameni casnici sau preșuri de șters picioarele”.

Robertson ne-a dat ca exemplu analogia lui Cato din Utica și anume că stoicul este asemenea unui arcaș care sârguincios și plin de încredere își ascute săgeata, întinde arcul și trage, dar odată ce săgeata a zburat din arc trebuie să accepte că aceasta poate fi deviată sau că ținta se poate mișca. 

Managerii stoici depun eforturi mari să țintească bine dar trebuie să accepte ceea ce se întâmplă cu calm. 

2. Frica, furia și celelalte emoții sunt alegeri personale, indiferent de circumstanțele exterioare

Contraamiralul James Stockdale, pilot de avion stoic în marina militară a Statelor Unite

Într-un articol din Harvard Business Review intitulat Întărirea rezistenței, psihologul Martin Seligman de la Universitatea din Pennsylvania pune în discuție conceptul său de „neputință învățată”, despre oamenii care supuși unor condiții de stres ajung în cele din urmă să se prăbușească într-o pasivitate totală. Neputința învățată este antiteza credinței stoice în puterea interioară.

Închis într-o carceră vietnameză, James Stockdale a fost torturat de către oponenții săi care i-au dislocat umerii, i-au sfărâmat piciorul de două ori și i-au fracturat șira spinării. După ce avionul său, aparținând marinei militare, a fost doborât, Stockdale a fost reținut timp de șapte ani de către cei ce l-au capturat: mai mult de patru ani în izolare și doi ani legat în lanțuri. Stockdale a povestit mai târziu că deși fizic stătea închis într-o celulă din Hanoi, mintea îi era liberă și spiritul neînfrânt. Ofițer de rang înalt, Stockdale a menținut ierarhia militară în mod clandestin printre camarazii săi piloți capturați – 75 inițial, apoi numărul lor a crescut până la peste 460 – emițând ordine și ridicându-le moralul. Eliberat la sfârșitul războiului, Stockdale a primit ulterior Medalia de Onoare, cea mai înaltă distincție militară, și a continuat serviciul militar ca președinte al Colegiului naval de război.

Înaintea capturării sale, Stockdale s-a fortificat mental contra greutăților, după terminarea studiilor postuniversitare la Universitatea Stanford, unde profesorul său de filosofie i-a făcut cunoștință pentru prima dată cu stoicii, în special cu Epictet.

„Epictet le spunea discipolilor săi că a fi victima altuia, așa ceva nu există”, a scris mai târziu Stockdale. ”Poți să fii numai victima ta însuți”. Totul depinde de cum îți disciplinezi mintea.

Managerul stoic înțelege că oricât de haotice sunt circumstanțele ce ne înconjoară, el are putere totală asupra propriilor emoții și asupra bogăției vieții sale interioare.

3. Trăiește o viață axată pe principii, nu pe bogăție, distincții, familie sau putere

Pentru liderul stoic, scopul nu justifică mijloacele. Liderii stoici râvnesc să-și clădească viața pe fundația celor patru virtuți cardinale: înțelepciunea, curajul, temperanța și justiția. Dacă își clădește viața pe orice altceva ar putea fi dezamăgit căci orice în afara acestor virtuți este efemer.

Aceste valori sunt greu de practicat pe piețe agitate precum Wall Street sau Silicon Valley. Dar omul de afaceri stoic își dă seama că dacă ambiția sa este legată de orice altceva decât de virtuțile cardinale atunci este, după cum spunea Cleanthes, „ca un câine legat de o căruță și obligat să meargă oriunde merge aceasta”.

Asta nu înseamnă că stoicii nu se bucură de lucrurile plăcute, lucruri ca aprecierea publică, dragostea sau succesul financiar; înseamnă doar că le preferă, dar nu au nevoie de ele pentru a fi fericiți. Filosoful adevărat, după cum spunea Crates din Teba, este acela care „se uită la generali și la îngrijitorii de măgari în același fel”. 

Călătoria vieții este mai importantă decât orice scop material deoarece călătoria este viața însăși. Atunci când te simți prins într-un mediu de lucru care îți cere un comportament lipsit de etică, un maestru stoic ți-ar spune că este mai bine să demisionezi decât să stai într-un loc care îți erodează angajamentul față de principii.

Liderul stoic face tot ce este în puterile sale dar nu își va compromite principiile în căutarea unui succes trecător.

4. Oamenii care se poartă urât nu merită o reacție emoțională din partea ta

În limbajul de azi, atunci când pronunți cuvântul „stoic” invoci imaginea unui om rece și aspru precum Scrooge. Dar în mod ironic, stoicismul poate duce la o mai mare empatie față de cei care nu sunt stoici, înțelegând că nu sunt suficient de norocoși pentru a trăi o viață axată pe principii. O persoană care tratează un stoic în mod aspru și ipocrit demonstrează doar că se comportă precum câinele priponit la căruță a lui Cleantes. Și pentru că stoicul are un control complet asupra răspunsului său la stimulii negativi, el alege să se detașeze emoțional atunci când cineva vrea să se certe cu el.

„Pentru stoici, provocarea a fost întotdeauna să trăiască într-o societate plină de oameni, care până la urmă ajung să sufere deoarece prețuiesc lucrurile materiale sau statutul social, fără să pară indiferenți față de situația ingrată a acestor oameni”, spune Robertson, care a scris despre legătura existentă între terapia cognitiv-comportamentală și stoicism. „Majoritatea terapeuților văd foarte multă suferință umană autoindusă dar trebuie să-și mențină o atitudine de înțelegere empatică chiar și atunci când clienții par a fi cei mai mari dușmani ai lor”.

Stoicismul este o filosofie deterministă, ceea ce înseamnă că practicanții ei cred că fiecare acțiune externă este rezultatul incontrolabil al unor circumstanțe care conduc la acea acțiune. Așadar, dacă o persoană se poartă necuviincios e din cauza a ceva disfuncțional din interiorul ei, care declanșează acel comportament; și asta este în afara controlului stoicului. Totuși, lucrurile devin complicate în chestiuni de crimă și pedeapsă.

„Sistemul judiciar ar trebui să trateze infractorii ca și cum aceștia s-ar fi înșelat în mod stupid cu privire la cele mai importante lucruri din viață”, spune Robertson.” În principal, ar trebui să caute doar să-i reabiliteze și să-i educe sau poate să-i descurajeze să facă rău, dar nu să-i pedepsească de dragul răzbunării, ceea ce stoicii ar vedea ca pe un răspuns nesăbuit și greșit dat celor care comit nedreptăți. Ne face la fel de răi ca ei”.

Liderul stoic rămâne imperturbabil în fața abaterilor iraționale ale celorlalți. El nu exagerează, iar atunci când este sarcina lui să ia măsuri, orice sancțiune pe care o ia contra autorului caută să remedieze disfuncția ce stă în spatele actului mai degrabă decât să aplice o pedeapsă orbește. 

5. Meditează zilnic pentru a-ți însufleți angajamentul de a duce o viață axată pe principii

Fiecare zi este un nou început iar stoicul își limpezește mintea prin lectură sau cugetând la filosofia stoică, proces pe care unii îl numesc „igienă cognitivă” sau catharsis. În fiecare dimineață, acest proces îl revitalizează și îi reamintește de principiile stoice. În fiecare seară îl ajută să identifice greșelile făcute și să se simtă în mod sănătos mândru de realizările sale demne de laudă.

Ceea ce este fascinant în această nouă încercare de a ridica stoicismul din praful antichității și de a-i reda viața este faptul că smulge stoicismul din domeniul teoretic și îl aduce în lumea reală. Și asta în mod intenționat, de vreme ce Epictet și ceilalți înțelepți stoici îi învățau pe discipolii lor că filosofia este un mod de viață, nu doar un exercițiu academic.

În cartea sa, intitulată Filosofia pentru viață și alte situații periculoase, scriitorul britanic Julian Evans a adunat interviuri cu figuri proeminente ale stoicismului modern care întruchipează și dau viață acestor nobile idealuri. De asemenea, organizatorii Săptămânii stoice, inclusiv Evans și profesorii de la Universitatea din Exeter, universitate situată la o distanță de trei ore undeva în sud-vestul Londrei, i-au încurajat pe cei peste 2 000 de participanți „să trăiască ca un stoic pentru o săptămână”. Organizatorii au realizat înregistrări ale meditațiilor și un îndreptar de 38 de pagini despre cum să faci asta.

Împăratul <Marc> Aureliu își reprezenta stoicul „ca pugilist, nu ca spadasin. Arma spadasinului se ia și se lasă. Aceea a pugilistului face parte din el. Tot ceea ce trebuie să facă este să-și încleșteze pumnii”.

Stoicismul nu cere pompă și ceremonie, așa încât poate fi practicat repede și simplu. Practicat zilnic, dezvoltă bărbați și femei ale căror sisteme de apărare mentală sunt autonome și instinctuale.


Carrie Sheffield este jurnalistă, deținătoare a unei burse Warren T. Brookes la Competitive Enterprise. Fostă cercetătoare la American Enterprise Institute cu o bursă Edward Conard, ea a scris editoriale pentru The Washington Times și a realizat reportaje din Congresul Statelor Unite pentru Politico and The Hill. Anterior, ea a lucrat la Moody și Goldman Sachs.

Carrie Sheffield a scris acest articol despre Săptămâna stoică (2) pentru Forbes Magazine în noiembrie 2013: http://www.forbes.com/sites/carriesheffield/2013/12/01/want-an-unconquerable-mind-try-stoic-philosophy/

Un fragment din acest articol a fost reprodus în iunie 2014 de Stoicism Today: https://blogs.exeter.ac.uk/stoicismtoday/2014/06/07/1787/

Traducerea realizată după textul original din limba engleză de către ForumStoic. Toate drepturile aparțin autorului articolului. 

Note

(1) Autoarea americană a articolului se referă la Stoicism Today din Londra, peste ocean. http://blogs.exeter.ac.uk/stoicismtoday/
(2) Este vorba de a II-a ediție a Săptămânii stoice care a avut loc între 25 noiembrie și 1 decembrie 2013. http://blogs.exeter.ac.uk/stoicismtoday/stoic-week-2013/
(3) Cartea a fost deja publicată.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu