miercuri, 26 august 2015

Stoicismul pentru situațiile când tehnologia dă greș: demersuri antice pentru circuite moderne



de James Gill

 
Sfaturi despre cum să evitați crize precum aceasta. Sursa fotografiei aici.

În fiecare primăvară milioane de americani așteaptă cu nerăbdare nebunia din martie. Este denumirea corectă pentru practica de a pune în competiție 64 dintre cele mai bune echipe universitare de bachet în 4 ligi cu meciuri direct eliminatorii. Anul acesta, așteptam cu nerăbdare să facem un mic concurs între prieteni și în familie și îmi zoream amicii să compleze grilele de pronosticuri. În toiul încercării de a organiza ceva frumos am simțit că mă enervez în mod prostesc și pueril, pentru că cei mai mulți dintre aceia care foloseau calculatoarele pentru asta, cumva, nu-și aminteau parolele de la e-mailuri sau pentru că imprimanta, care în fiecare duminică scoate fără probleme foaie după foaie pentru toți cei din grupul meu de studiu biblic, s-a stricat dintr-o dată, și am resimțit acut povara de organizării când am realizat că toți cei din jurul meu aveau aparate mai bune decât mine pentru îndeplinirea sarcinii prezente. Așa mi-a venit ideea că aplicabilitatea stoicismului traversează barierele de timp și cultură și că acesta ne poate servi drept ghid cu privire la modul corect în care ar trebui să interacționăm cu tehnologia modernă și unul cu celălalt.

Seneca descria mânia drept „un acid care poate face mai mult rău vasului în care este depozitat decât oricărui lucru asupra căruia e turnat”. Această afirmație face parte din înțelepciunea universală și poate fi recunoscută de toți, prin urmare de ce ne pierdem mințile atunci când avem de-a face cu tehnologia? Aceasta se întâmplă deoarece mânia este produsul surprizei și afrontului personal. Combinația unică dintre aceste două lucruri provoacă accese incontrolabile de furie oarbă. Câteva clipe de vizualizare negativă pot fi foarte utile pentru eliminarea substratului precedent din ecuația furiei noastre. Soluția este simplă: avem nevoie de cinci minute în fiecare zi pentru a medita la cele mai rele lucruri care ni se pot întâmpla, pentru a ne imuniza mintea și a o instrumenta pentru a face față realității. Optimismul este o capcană, care ne îndeamnă să așteptăm rezultatul cel mai bun și din păcate, viața (și mai ales viața ce implică utilizarea tehnologiei) abundă în situații neașteptate. De asemenea, realizarea că percepția noastră, cum că ni s-a făcut rău, este cea care cauzează răul este utilă în eliminarea substratului secundar. Marc Aureliu spunea, „înlătură opinia că ai fost ofensat și înlături ofensa însăși”.

Anxietatea este rezultatul încercării de a controla ceea ce nu putem controla. Soarta a decis ce se va întâmpla în fiecare zi. Putem dobândi domolirea reală a grijilor atunci când realizăm că evenimentele externe din viața noastră nu pot fi dictate, fie că ne convine, sau nu. Dacă vreun termen limită se apropie repede și soarta a planificat ca imprimanta să se strice cu câteva clipe înainte de a avea nevoie să printezi un document important, atunci e cazul să realizezi că evenimentele premergătoare acestui eșec aparent nu erau sub controlul tău. Nu tu ai ales ca imprimanta să nu mai funcționeze. La fel și cu percepțiile celorlalți oameni, care scapă de sub controlul tău. Epictet spunea, „Nu există decât un singur mod de a fi fericit și acesta presupune să nu-ți mai faci griji despre lucrurile care sunt dincolo de puterea sau voința ta”.

„Toți prietenii mei au asta” a intrat într-o nouă eră odată cu apariția tehnologiei. Nu mai este vorba doar de presiunea colectivă la care suntem supuși pentru a dobândi o casă, o mașină sau serviciul perfect. Acum statutul social este, în egală măsură, dependent și de aparate și accesoriile lor. Este panta alunecoasă a tehnologiei care se învechește pe cât de repede este lansată pe piață, lăsându-ne suferinzi din dorință, plini de datorii și veșnic nevoiași. Prin urmare, cum să ne scărpinăm, ca să zic așa? Epictet ne oferă acest sfat: „înțelept nu este acela care se supără din cauza lucrurile pe care nu le are, ci acela care se bucură de lucrurile pe care le are”. Cea mai eficientă metodă de a aprecia lucrurile pe care le ai este să încerci să te descurci fără ele; trimițând cuiva o scrisoare prin poștă, ca să fii recunoscător pentru viteza e-mailului sau lăsându-ți acasă telefonul, pentru a recunoaște comoditatea accesului imediat la informație; acestea pot fi modalități mult mai eficiente de a obține satisfacție materială decât o achiziție nouă.

Tutela unor oameni care au trăit cu mii de ani în urmă este încă aplicabilă și recomandabilă în aspecte ale vieții care ne definesc epoca drept modernă. Scopul tehnologiei este să ne facă viața mai bună și mai ușoară și reușește asta în multe privințe. De asemenea, ea ne oferă un mediu unic și captivant în care să practicăm dobândirea virtuții pe calea filosofiei stoice. Putem să intrăm instantaneu în legătură cu oameni de pe cealaltă parte a pământului și să ne facem vecini din oameni cu care nu am fi vorbit niciodată. Avem la îndemână toate informațiile din toate bibliotecile lumii, ceea ce face achiziția cunoștințelor și a înțelepciunii accesibilă tuturor, indiferent de localizarea fizică sau poziția socială. Fie că utilizăm rețeaua Facebook, e-mailurile sau blogurile, fie că realizăm o prezentare sau completăm o grilă de pronosticuri, scopul ultim este să intrăm în contact cu alți oameni. Dacă este utilizată pentru scopuri morale, tehnologia ne poate ajuta în practicarea principiilor stoice și, mai ales, a ideii că fiecare dintre noi este o manifestare a divinului și că ar trebui tratat ca atare. Printr-o practicare zilnică a acestor principii atunci când laptopul meu nu funcționează conform naturii sale, eu continui să funcționez conform naturii mele.

James Gill este deținătorul a două diplome în domeniul religiei și se ocupă de implantarea unei mici biserici în East Tennessee unde îi încurajează pe ceilalți să trăiască simplu și plini de compasiune. James lucrează cu copiii și îi plac drumețiile, grădinăritul, lectura și muzica americană veche.




Traducerea realizată după textul original din limba engleză de către ForumStoic. Toate drepturile aparțin autorului articolului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu