de James Gill
Sfaturi
despre cum să evitați crize precum aceasta. Sursa fotografiei aici.
În fiecare
primăvară milioane de americani așteaptă cu nerăbdare nebunia din martie. Este
denumirea corectă pentru practica de a pune în competiție 64 dintre cele mai bune
echipe universitare de bachet în 4 ligi cu meciuri direct eliminatorii. Anul
acesta, așteptam cu nerăbdare să facem un mic concurs între prieteni și în
familie și îmi zoream amicii să compleze grilele de pronosticuri. În toiul
încercării de a organiza ceva frumos am simțit că mă enervez în mod prostesc și
pueril, pentru că cei mai mulți dintre aceia care foloseau calculatoarele pentru
asta, cumva, nu-și aminteau parolele de la e-mailuri sau pentru că imprimanta, care în fiecare duminică scoate fără probleme foaie
după foaie pentru toți cei din grupul meu de studiu biblic, s-a
stricat dintr-o dată, și am resimțit acut povara de organizării când am realizat că toți cei din jurul meu aveau aparate mai bune decât
mine pentru îndeplinirea sarcinii prezente. Așa mi-a venit ideea că
aplicabilitatea stoicismului traversează barierele de timp și cultură și că acesta ne poate servi drept ghid cu privire la modul corect în care ar trebui să interacționăm cu
tehnologia modernă și unul cu celălalt.
Seneca descria mânia drept „un acid care poate face mai mult rău vasului în
care este depozitat decât oricărui lucru asupra căruia e turnat”. Această
afirmație face parte din înțelepciunea universală și poate fi recunoscută de
toți, prin urmare de ce ne pierdem mințile atunci când avem de-a face cu tehnologia? Aceasta
se întâmplă deoarece mânia este produsul surprizei și afrontului personal.
Combinația unică dintre aceste două lucruri provoacă accese incontrolabile de furie
oarbă. Câteva clipe de vizualizare negativă pot fi foarte utile pentru
eliminarea substratului precedent din ecuația furiei noastre. Soluția este simplă: avem nevoie de
cinci minute în fiecare zi pentru a medita la cele mai rele lucruri care ni se pot întâmpla, pentru a ne imuniza mintea și a o instrumenta pentru a face față
realității. Optimismul este o capcană, care ne îndeamnă să așteptăm rezultatul
cel mai bun și din păcate, viața (și mai ales viața ce implică utilizarea
tehnologiei) abundă în situații neașteptate. De asemenea, realizarea că
percepția noastră, cum că ni s-a făcut rău, este cea care cauzează răul este utilă
în eliminarea substratului secundar. Marc Aureliu spunea, „înlătură opinia că
ai fost ofensat și înlături ofensa însăși”.
Anxietatea este rezultatul încercării de a controla ceea ce nu putem controla. Soarta a decis ce se va întâmpla în fiecare zi. Putem dobândi domolirea reală a grijilor atunci când realizăm că evenimentele externe
din viața noastră nu pot fi dictate, fie că ne convine, sau nu. Dacă vreun termen
limită se apropie repede și soarta a planificat ca imprimanta să se strice cu câteva clipe înainte de a avea nevoie să printezi un document important, atunci e cazul să realizezi că evenimentele premergătoare
acestui eșec aparent nu erau sub controlul tău. Nu tu ai ales ca imprimanta să
nu mai funcționeze. La fel și cu percepțiile celorlalți oameni, care scapă de sub controlul tău. Epictet spunea, „Nu există decât un singur mod
de a fi fericit și acesta presupune să nu-ți mai faci griji despre
lucrurile care sunt dincolo de puterea sau voința ta”.
„Toți prietenii mei au asta” a intrat într-o nouă eră odată cu apariția
tehnologiei. Nu mai este vorba doar de presiunea colectivă la care suntem
supuși pentru a dobândi o casă, o mașină sau serviciul perfect. Acum statutul social
este, în egală măsură, dependent și de aparate și accesoriile lor. Este panta alunecoasă a tehnologiei care se
învechește pe cât de repede este lansată pe piață, lăsându-ne suferinzi din dorință, plini de datorii și veșnic nevoiași. Prin urmare, cum să
ne scărpinăm, ca să zic așa? Epictet ne oferă acest sfat: „înțelept nu este
acela care se supără din cauza lucrurile pe care nu le are, ci acela care se bucură
de lucrurile pe care le are”. Cea mai eficientă metodă de a aprecia lucrurile
pe care le ai este să încerci să te descurci fără ele; trimițând cuiva o
scrisoare prin poștă, ca să fii recunoscător pentru viteza e-mailului sau lăsându-ți
acasă telefonul, pentru a recunoaște comoditatea accesului imediat la informație; acestea
pot fi modalități mult mai eficiente de a obține satisfacție materială decât o achiziție nouă.
Tutela unor oameni care au trăit cu mii de ani în urmă este încă aplicabilă
și recomandabilă în aspecte ale vieții care ne definesc epoca drept modernă.
Scopul tehnologiei este să ne facă viața mai bună și mai ușoară și reușește
asta în multe privințe. De asemenea, ea ne oferă un mediu unic și captivant în
care să practicăm dobândirea virtuții pe calea filosofiei stoice. Putem
să intrăm instantaneu în legătură cu oameni de pe cealaltă parte a pământului și
să ne facem vecini din oameni cu care nu am fi vorbit niciodată. Avem la
îndemână toate informațiile din toate bibliotecile lumii, ceea ce face achiziția cunoștințelor
și a înțelepciunii accesibilă tuturor, indiferent
de localizarea fizică sau poziția socială. Fie că utilizăm rețeaua Facebook, e-mailurile sau blogurile, fie că realizăm o
prezentare sau completăm o grilă de pronosticuri, scopul ultim este să intrăm
în contact cu alți oameni. Dacă este utilizată pentru scopuri morale, tehnologia
ne poate ajuta în practicarea principiilor stoice și, mai ales, a ideii că fiecare dintre noi este o manifestare a divinului și că ar trebui
tratat ca atare. Printr-o practicare zilnică a acestor principii atunci
când laptopul meu nu funcționează conform naturii sale, eu continui să funcționez
conform naturii mele.
James Gill este deținătorul
a două diplome în domeniul religiei și se ocupă de implantarea unei mici
biserici în East Tennessee unde îi încurajează pe ceilalți să trăiască simplu
și plini de compasiune. James lucrează cu copiii și îi plac drumețiile,
grădinăritul, lectura și muzica americană
veche.
Sursa
articolului: https://blogs.exeter.ac.uk/stoicismtoday/2015/08/08/stoicism-when-technology-fails-ancient-steps-for-a-modern-path-by-james-gill/
Traducerea realizată după textul original din limba engleză
de către ForumStoic. Toate drepturile aparțin autorului articolului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu